Dlaczego dieta ketogeniczna podnosi poziom cholesterolu

0
133
całkowity cholesterol

Co zrobić, kiedy dieta ketogeniczna podnosi poziom cholesterolu? Co to jest całkowity cholesterol? Czy podniesiony poziom cholesterolu to powód do niepokoju? Diety niskowęglowodanowe są niezwykle zdrowe. Wpływają pozytywnie na samopoczucie i działają dobroczynnie na wiele poważnych chorób jak otyłość, cukrzycę typu 2, zespół metaboliczny, padaczkę, raka i wiele innych. Dzięki diecie niskowęglowodanowej czynniki ryzyka chorób serca mają tendencję do znacznej poprawy. Dotyczy to większości osób, ale niektóre osoby mogą doświadczyć wzrost poziomu cholesterolu.

Wzrost całkowitego cholesterolu HDL, LDL i LDL cząsteczkowego podczas diet niskowęglowodanowych, głównie diet ketogenicznych wcale nie jest powodem do niepokoju. Dietę można jednak dostosować na tyle, aby te efekty zmniejszyć. Nie oznacza to, że trzeba zrezygnować z diety wysokotłuszczowej, zwiększyć ilość węglowodanów czy przyjmować statyny. Na ogół po kilku miesiącach diety ketogenicznej poziom cholesterolu normalizuje się.

Całkowity cholesterol – czy poziom cholesterolu jest naprawdę wysoki?

Interpretacja poszczególnych składników cholesterolu jest dość skomplikowana. Większość ludzi zna całkowity cholesterol, HDL i LDL. HDL jest określany mianem dobrego cholesterolu, a LDL, złego cholesterolu. Rzeczywistość jest jednak inna. Okazuje się, że LDL występuje w dwóch odmianach. LDL o dużych cząsteczkach i LDL o małych cząsteczkach. To właśnie LDL o małych cząsteczkach stanowi zagrożenie dla serca i naczyń krwionośnych.

Naukowcy odkryli, że najważniejszym markerem w chorobach serca jest liczba cząstek LDL (LDL-p), która mierzy, ile cząstek LDL zawierających cholesterol unosi się w krwiobiegu. LDL-p różni się wyraźnie od stężenia LDL (LDL -c). Jeśli poziom cholesterolu LDL jest wysoki, ale liczba cząstek LDL jest normalna (zwana niezgodnością), prawdopodobnie nie ma powodu do zmartwienia.

W diecie niskowęglowodanowej HDL ma tendencję do zwiększania się, a poziom triglicerydów opada, podczas gdy całkowity cholesterol i cholesterol LDL mają tendencję do pozostawania bez zmian. Wielkość cząstek LDL ma tendencję do wzrostu, a liczba cząstek LDL ma tendencję spadkową. Takimi wynikami cieszy się większość osób będących na diecie niskowęglowodanowej. Osoby te na ogół nie mają dużych problemów ze zdrowiem, a zmiana stylu życia na ketogeniczny jest głównie spowodowana chęcią pozbycia się nadmiernych kilogramów. Spalanie tkanki tłuszczowej wiąże się więc ściśle z podniesionym całkowitym cholesterolem. Szybka utrata masy ciała może zwiększyć poziom cholesterolu LDL na bardzo długo. Jeśli waga ciała się ustabilizuje to poziom cholesterolu wróci do normy.

Osoby chore, które wybrały dietę ketogeniczną muszą jednak uzbroić się w cierpliwość. Wiele chorób wpływa na podniesienie poziomu cholesterolu i tak naprawdę nie ma to nic wspólnego z samą dietą. Jednym z przykładów jest niedoczynność tarczycy, która powoduje, że cholesterol całkowity i LDL może wzrosnąć.

Ważne jest również wykluczenie choroby genetycznej, takiej jak hipercholesterolemia rodzinna, która charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem cholesterolu i wysokim ryzykiem chorób serca. W tym wypadku dieta ketogeniczna powinna być specjalnie dopasowana.

Jak poprawić cholesterol?

Dieta ketogeniczna jest niewątpliwie jedyną dietą, która poprawia zdrowie. Jedzenie zdrowego tłuszczu jak kwasy tłuszczowe pochodzące z masła, kokosowego oleju czy oliwy z oliwek dostarcza mnóstwo energii i po prostu zabija apetyt. Jak nigdy przedtem odchudzanie jest możliwe bez głodu. Ograniczenie węglowodanów na korzyść tłuszczów jest niewątpliwie korzystne. Jednak nawet jeśli „normalne” ilości czegoś co jest dobre, nie oznaczają, że ogromne ilości są lepsze. Oczywiście uczucie sytości odgrywa dużą rolę. Na diecie lchf trzeba czuć się najedzonym. Dlatego ważne jest aby dieta była specjalnie zaplanowana i zbilansowana.

Niektóre strony polecają kawę ”bulletproof”, a więc kawę wzbogaconą o tłuszcz. Część osób po prostu potrzebuje więcej tłuszczu aby zaspokoić głód, zwłaszcza na początku diety. Po okresie adaptacji sytuacja ulega zmianie i ochota na jedzenie, a raczej zapotrzebowanie na tłuszcz po prostu zmniejsza się, bo następuje pozyskiwanie energii z własnych zasobów czyli tkanki tłuszczowej. Wraz ze zmniejszaniem tkanki tłuszczowej zwiększa się poziom całkowitego cholesterolu we krwi. Kiedy układ hormonalny zacznie funkcjonować tak jak powinien, również cholesterol wróci do normy.

Właściwości cholesterolu

Cholesterol spełnia wiele funkcji w organizmie dlatego rezygnacja z jedzenia tłuszczów może mieć poważne konsekwencje. Pochodne cholesterolu wchodzą w skład błony komórkowej i przyczyniają się do odnowy komórek. Cholesterol jest również potrzebny do produkcji większości hormonów w organizmie. Ograniczenie procesów odnowy organizmu powoduje stany zapalne, co prowadzi do zwiększonej podaży na cholesterol. Można orzec, że osoby przechodzące na dietę lchf znajdują się w przewlekłym stanie zapalnym i stąd mają podwyższony cholesterol. Cholesterol jest po prostu reakcją na zapalenie.  Usunięcie skutków zapalenia prowadzi do normalizacji poziomu cholesterolu we krwi. Dieta lchf czy inne diety ketogeniczne stosowane regularnie normalizują cholesterol i jego poszczególne cząsteczki.

dieta lchf specjalista