Czy cukier rafinowany różni się od cukru naturalnego?

0
143
cukier rafinowany versus cukier naturalny

Cukier występuje naturalnie w owocach, warzywach, roślinach strączkowych i zbożach. Cukier od dawna jest dodawany do różnych przetworów, napojów, a nawet jedzenia i produktów light czyli produktów z niską zawartością tłuszczów. Spożycie cukru dramatycznie wzrosło. Cukier zastępuje tłuszcze i występuje często w produktach zdrowego odżywiania. WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca ograniczenie spożycia rafinowanego cukru do 25 gramów czyli 6 łyżeczek dziennie.

Cukier rafinowany wersus cukier naturalny

Cukier naturalny i cukier rafinowany niczym się od siebie nie różnią. Zawierają tyle samo kalorii i mają taki sam wpływ na poziom glukozy we krwi. Stwierdzenie, że cukier naturalny jest zdrowszą odmianą cukru rafinowanego jest często używane przez producentów i dietetyków rekomendujących dietę niskotłuszczową. Jest to stwierdzenie wprowadzające w błąd, a dla wielu ludzi może mieć dramatyczne skutki.

Co to jest cukier rafinowany?

Rafinowany cukier to cukier wyprodukowany z produktów, które na ogół zawierają cukier. Cukier jest używany do słodzenia, ale również do uzyskania stosownej konsystencji w odtłuszczonych produktach. Są to tak zwane ukryte cukry. Produkt jest promowany jako light. Zamiast tłuszczu, który nadaje produktowi kremową konsystencję użyty jest cukier aby tą konsystencję zachować i poprawić smak produktu.

Cukier w lchf diecie

Dieta LCHF i inne diety wysokotłuszczowe zalecają drastyczne obniżenie spożycia cukru nawet zawartego w owocach, warzywach, roślinach strączkowych i zbożach. Wiele LCHF specjalistów jak lekarz Erik.Westman zaleca ograniczenie spożycia cukru rafinowanego i tego naturalnego nawet do 20 gram dziennie.

cukier_1

Cukier czy nie cukier

Producenci cukru chcąc ukryć nazwę cukier zaczęli produkować różne odmiany cukru i zwać je tak aby nie eksponować nazwy cukier. Produkty takie jak cukier naturalny, cukier kukurydziany, cukier kokosowy , melasa, syrop ryżowy, syrop z agawy, golden syrop, cukier owocowy i 50 więcej, mają na celu ukryć cukier.

Fruktoza

Kupując produkt zawierający cukier należy dokładnie przeczytać co ten produkt tak właściwie zawiera. Organiczny cukier palmowy czy skoncentrowany cukier owocowy są to cukry dodane. Często tego typu cukry zawierają fruktozę. To fruktoza nadaje słodki smak produktom żywnościowym i napojom.

Fruktoza występuje naturalnie w owocach i w małych ilościach w warzywach. Różnica między fruktozą w owocach, a wolną fruktozą jest duża. Błonnik zawarty w owocach opóźnia absorbcję fruktozy i jej metabolizm w wątrobie w przeciwieństwie do dodanej fruktozy. Organizm ludzki nigdy nie został przystosowany do spożywania fruktozy, dlatego jej nadmiar od razu jest odkładany w postaci tkanki tłuszczowej.

Laktoza

Mleko i produkty mleczne z wyjątkiem masła zawierają cukier zwany laktozą. Normalnie 4 gramy laktozy czyli 1 łyżeczka przypada na 100 gramów mleka. Wszystko powyżej tej normy to dodany cukier. Dotyczy to głównie gotowych napojów mlecznych jak chłodzone kakao czy smakowe jogurty.

Odtłuszczone jogurty mogą zawierać nawet 16 gramów dodanego cukru (równowartość 4 łyżeczek) na 100 gramów produktu. Choć produkt nie zawiera tłuszczu i cholesterolu, to dodany cukier w takiej ilości zostaje odłożony w postaci tłuszczu. Oczywiście deklaracja zawartości zawiera cukier pod innymi nazwami jak naturalny koncentrat owocowy czy laktoza. Naturalny jogurt doprawiony świeżymi owocami jest o wiele lepszą i zdrowszą alternatywą.

Suszone owoce

Suszone owoce należy spożywać z umiarem. Pozbawione wody owoce zawierają silnie skoncentrowany cukier. Dla porównania 100 rodzynek i 100 sztuk świeżych winogron zawiera tyle samo cukru. Rodzynki są małe i bez problemu można zjeść 100 sztuk na raz. Natomiast winogrona są duże i dzięki zawartości wody wypełniają żołądek o wiele szybciej.

Suszone owoce mają o wiele większy GL (glikemiczne obciążenie) niż winogrona. Organizm ludzki jak wspomniano wyżej nie jest przystosowany do metabolizmu nadmiernej ilości cukru. Zalegający cukier zostaje odłożony w postaci tkanki tłuszczowej. Eksperci zalecają spożywanie produktów żywnościowych, które zawierają nie więcej niż 5 gramów cukru w przeliczeniu na 100 gramów produktu.

SparaSpara

SparaSpara

SparaSparaSparaSpara

SparaSparaSparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

dieta lchf specjalista