Jak uwolnić się od cukru?

0
188
cukier szkodzi i uzależnia

To i ówdzie podnoszą się alarmy, że cukier szkodzi i uzależnia. Przeprowadzono wiele badań na temat negatywnego wpływu cukru na mózg i inne organy. Mimo to lekarze leczący cukrzyków wciąż proponują im dietę, która w przeważającej ilości składa się z węglowodanów…hallo!

Czy cukier szkodzi i uzależnia dzieli naukowców na tych co klasyfikują go jako nałóg i tych, którzy całkowicie odrzucają tą hipotezę. Niezaprzeczalnym faktem jest jednak to, że konsumpcja cukru bardzo wzrosła, czemu towarzyszy wzrost zachorowań na cukrzycę, syndrom metaboliczny i chorób serca i układu krążenia.

Cukier szkodzi i uzależnia

Cukier szkodzi i uzależnia, więc rozwiązanie tego problemu wydaje się proste – ograniczyć jego spożycie do niezbędnego minimum. Tak właściwie chodzi o wszystkie węglowodany. Każdy produkt pochodzenia roślinnego zawiera węglowodany, a więc cukry proste i złożone.

Zrezygnowanie z cukru dotyczy w pierwszej kolejności z cukru rafinowanego, a więc dodawanego do napojów, ciastek i innych produktów. Wydawałoby się, że to wystarczy. Jednak nie, bo cukier jest w owocach, a wiadomo im słodsze owoce tym lepsze…Lepsze, naprawdę?

Problem polega na tym, że lubimy słodki smak. Już na sam widok kremowych ciastek, lodów czy cukierków po prostu ślinka cieknie. Po zjedzeniu cukru receptory smaku wysyłają sygnał do ośrodka przyjemności w mózgu. Następuje poprawa humoru. Zadowolony człowiek, bo dostał swoją porcję cukru. Ale zadowolenie długo nie trwa i organizm domaga się więcej cukru. Tak powstaje nałóg. Uzależnienie od cukru staje się faktem. Większość osób przechodzących na lchf dietę robi to ze względu na uzależnienie od cukru, które często w ich przypadku doprowadziło do insulinooporności, cukrzycy i nadwagi. Cukier uzależnia osiem razy silniej niż kokaina!

Złe przyzwyczajenia są skutkiem złych przeżyć i doznań. Aby je usunąć należy rozpoznać ich przyczynę. Poprawianie nastroju łakociami to krótkotrwały sukces, a nałóg cukrowy staje się faktem. Wychodzenie z cukrowego nałogu wymaga często profesjonalnej pomocy.

Detoks cukrowy

Dietoterapia bez cukru, czy to możliwe? Oczywiście! Ograniczenie cukru to przede wszystkim zrezygnowanie ze słodzenia herbaty lub kawy i odrzucenia wszelkich słodyczy. Kolejnym krokiem jest zrezygnowanie z produktów wysokoskrobiowych jak chleb, kasza, makaron i ryż. To cukry złożone z wysokim indeksem glikemicznym. Należy również pamiętać o „zdrowych produktach”, które niestety zawierają mnóstwo cukru i z punktu widzenia lchf są po prostu zakazane. Do nich należą między innymi miód i większość owoców. Warzywa zawierają nieco mniej węglowodanów ale są wśród nich te, które mają ich nieco więcej.

Wychodzenie z nałogu ma to do siebie, że po prostu kończymy ze złymi nawykami i nigdy do nich nie wracamy. Podobnie jak alkoholik przestaje pić alkohol, również cukroholik rezygnuje z cukru raz na zawsze.

Detoks cukrowy może wywołać zmęczenie i silne bóle głowy, które mogą przełamać najtwardsze postanowienia. Są to objawy, które z czasem ustępują. Trwają zazwyczaj od 10 dni do 8 tygodni. Wybór lchf diety pozwala przejść przez ten okres i złagodzić jego objawy.  LCHF dieta zaspokaja głód, stabilizuje poziom cukru i odbudowuje równowagę hormonalną w organizmie. Wybór diety powinien być świadomą zmianą stylu życia.

 

dieta lchf specjalista