Gazy i wzdęcia – przyczyny i jak ich się pozbyć

0
95
IBS chore jelita wrażliwość jelita

Gazy i wzdęcia to naturalny stan jelit, który za pewne każdy z nas odczuł na własnej  skórze. Skurcze, bóle brzucha, głośne przelewanie…Każdy człowiek spotkał się z tego typu dolegliwościami, które na ogół szybko mijają. Większość z nas nie przywiązuje do nich wagi, ponieważ szybko mijają. U każdego człowieka mają one różne podłoże, a jedną z przyczyn jest nieprawidłowe odżywianie.

Gazy i wzdęcia – przyczyny

W żołądku i jelitach znajduje się normalnie około pół litra gazu. Po części jest to wynikiem tego, że podczas jedzenia, picia czy palenia papierosów połykamy powietrze. Gas wytwarza się również podczas przemiany materii. Duże ilości gazów powstają podczas spożywania trudno trawionych węglowodanów pochodzących z kapusty, cebuli, roślin strączkowych i grzybów. Na ogół enzymy biorące udział w przemianie materii nie działają tak jak powinny.

Prawidłowa przemiana materii opiera się na naturalnie zbalansowanej florze w jelitach. Jeśli problemy z gazami i wzdęciami zależą od flory jelitowej wystarczy wspomóc organizm różnymi probiotykami. Flora jelitowa wraca do normy i poprawia samopoczucie. Suplementacja niektórych minerałów jak wapnia okazuje się również efektywną kuracją na prawidłowe funkcjonowanie przemiany materii.

Jakie gazy występują w jelitach?

Gazy występujące w jelitach to dwutlenek węgla, azot i metan. Kiedy są one wydalane towarzyszy im niemiły zapach pochodzący ze związków siarki. Niemiły zapach zależy częściowo od tego co jemy. Mięso w diecie powoduje wytwarza najmniej gazów ale mają one intensywniejszy zapach. Bogate w błonnik produkty wytwarzają więcej mniej zapachowych gazów.

Jak pozbyć się gazów?

Zmiana codziennej diety może przynieść natychmiastowe korzyści. Organizm można przyzwyczaić do gazopędnych produktów poprzez ich dokładne przeżuwanie. Wcale nie trzeba rezygnować z ulubionych  produktów żywnościowych. Wystarczy je jeść w małych porcjach aby organizm miał czas na ich dokładne trawienie.

Oczywiście wszystko zależy od zbalansowanej diety, w której nie ma miejsca słodycze, ciastka, desery. Te produkty powinny zastąpić warzywa, mniej słodkie owoce i naturalne probiotyki w postaci kiszonek.

Problemy z całkowitym opróżnieniem lub nietrzymaniem stolca mogą być spowodowane osłabieniem zwieraczy odbytu. Specjalny trening może poprawić kondycję mięśni zwieraczy, ale czasami niezbędna jest interwencja chirurgiczna.

„Czuję się jak balon”

Gazy i wzdęcia powodują, że brzuch staje się twardy i naprężony. Przyczyną wzdęć mogą być lekarstwa, nieprawidłowa dieta czy mała aktywność fizyczna. Zmiana stylu życia zazwyczaj poprawia florę jelitową i po jakimś czasie wzdęcia ustępują. Jednakże długotrwałe problemy ze wzdęciami mogą być spowodowane nietolerancją laktozową czy glutenową jak również nietolerancją na skrobię. Wtedy konieczna jest radykalna zmiana diety. Długotrwała nietolerancja pokarmowa może mieć poważne konsekwencje w tym uszkodzenie śluzówki jelit.

Zaparcia

Poprzez zaparcie rozumie się twardy stolec i jego rzadkie oddawanie, któremu może towarzyszyć ból. Oddawanie stolca powinno być regularne i praktycznie o tej samej porze, najczęściej tuż po przebudzeniu lub po porannej kawie.

Na ogół zaparcia występują rzadko. Często wiążą się one ze zmianą środowiska, diety, medyczną kuracją, stresem czy ciążą.

Uchyłki jelitowe

Uchyłki jelitowe powstają w ściankach jelita grubego i są one głównie wynikiem diety ubogiej w błonnik. W uchyłkach następuje zatrzymanie resztek pokarmowych powstałych w wyniku przemiany materii. Prowadzi to do rozwoju bakterii a tym samy do zapaleń.

Dieta uboga w błonnik znana również jako dieta ubogoresztkowa wydłuża pasaż jelitowy i zmniejsza objętość kału. Wymusza to nadmierną mięśni okrężnicy. Rosnące ciśnienie w jelicie powoduje wypychanie błony śluzowej na zewnątrz i w ten sposób powstają uchyłki.

Uchyłki jelitowe nie sprawiają większego problemy ale mogą powodować zatrzymanie resztek pokarmowych, które mogą być z czasem źródłem zapalenia. W skrajnych przypadkach prowadzą one do bólów brzucha i wysokiej temperatury. Periodyczna głodówka, kroplówka i antybiotyki są stosowane w leczeniu zapaleń uchyłków jelitowych.

Wrażliwość jelit i żołądka

Wrażliwość jelit i żołądka to rozmaite dolegliwości, które na ogół występują tuż po spożytym posiłku i powodują ból, zgagę i problemy z trawieniem. Tymczasowe problemy może mieć każdy i zależą one głównie od tego co jemy. Może to być nietolerancja na rośliny psiankowate, do których należą bakłażany, ziemniaki a nawet goji jagody.

Natomiast powracające problemy powodujące wzmożony ból i bolesne skurcze nie wróżą nic dobrego. Colon irritable – IBS (Irritable Bowel Syndrome) po polsku zespół jelita drażliwego to choroba  całego jelita. IBS przyczynia się do bolesnych skurczy, mdłości i jest przyczyną zaparć i biegunek, które mogą występować na przemian.

Tak naprawdę to niewiadomo co jest przyczyną IBS. Czasami żołądek „uspokaja” się przez dłuższy okres. Potem może znowu nastąpić pogorszenie ze znacznym nasileniem objawów chorobowych.

Wcześniej uznawano IBS za chorobą psychosomatyczną, spowodowaną czynnikami psychologicznymi, głównie emocjonalnymi. Dzisiaj wiadomo, że jest to problem jelita, jego budowa i tego co jemy.

Zwiększona wrażliwość na powiększenie jelit spowodowane gazami podczas trawienia. Jelito nie może tak naprawdę dostosować się do ciśnienia i reaguje bólem i skurczami. Taki stan powoduje reakcję w układzie odpornościowym i doprowadza do zapalenia w ścianie jelita i błonie śluzowej.
zapalenie mogło powstać po ciężkiej infekcji żołądka (na przykład „grypie żołądkowej” lub infekcji bakteryjnej). Zakażenie rozpoczyna reakcję w układzie odpornościowym jelit, a następnie stan zapalny pozostaje, że tak powiem, w ścianie jelita i błonie śluzowej.

IBS może mieć podłoże genetyczne, ponieważ często zdarza się, że większość członków rodziny przechodzi podobne perypetie. Pierwsze objawy IBS mogą już się pojawić w wieku dziecięcym zwłaszcza u dziewczynek. Nasilenie choroby następuje między 20 a 30 rokiem życia.

Czy IBS można wyleczyć?

Stosowanie odpowiedniej diety jak również spokojny tryb życia łagodzi objawy IBS. Jelita czują się lepiej jeśli osoba cierpiąca na IBS ogranicza spożycie owoców i warzyw. Dobre wyniki daje dieta niskowęglowodanowa. Nadmierna ilość węglowodanów w diecie powoduje nadmierny rozrost flory bakteryjnej. Badania wykazują, że może to powodować uszkodzenie śluzówki jelita.

Ilość błonnika w diecie ma również znaczenie. W zależności od objawów np. przy zaparciach błonnik jest jak najbardziej wskazany. W przypadku częstych biegunek pogarsza jednak stan jelit.

Czy można całkowicie wyzdrowieć z IBS? Jak większość chorób metabolicznych tak i IBS wiąże się ze zmianą stylu życia i żywienia. Powrót do diety wysokotłuszczowej może być długotrwałym rozwiązaniem.

 

dieta lchf specjalista