Ksylitol-co to jest ksylitol, właściwości, wady i zalety

ksylitol zamiennik cukru

Ksylitol znany jako cukier brzozowy to coraz popularniejszy zamiennik cukru. Zawiera zdecydowanie mniej węglowodanów, jest zdrowszy i mniej kaloryczny. Mimo wszystko w lchf diecie należy stosować go z umiarem. Poznaj właściwości, wady i zalety ksylitolu.

Co to jest ksylitol

Pod względem chemicznego składu cukier brzozowy jest alkoholem cukrowym. Składa się z cukru i alkoholu. Biorąc pod uwagę inne zamienniki cukru jak stewia czy erytrytol to ksylitol pod względem smaku przypomina cukier najbardziej. Jest jednak o wiele od niego słodszy. Niegdyś produkowano ksylitol z kory brzozowej stąd nazwa potoczna cukru. Dzisiaj ksylitol jest pozyskiwany na skalę przemysłową praktycznie z kukurydzy.

Właściwości ksylitolu

Ze względu na właściwości cukier brzozowy podobnie jak erytrytol jest popularnym zamiennikiem cukru w gumie do żucia i płukankach do jamy ustnej. Zawiera mało węglowodanów ale nie jest całkowicie od nich wolny. Dlatego w lchf diecie trzeba go stosować z umiarem i po prostu mieć kontrolę nad spożytymi węglowodanami. Ksylitol spożywany w małych ilościach podnosi poziom cukru i insuliny we krwi bardzo powoli. Około 50% spożytego ksylitolu zostaje wchłonięte przez układ pokarmowy. Reszta podlega fermentacji i może powodować wzdęcia i gazowanie. Ksylitol pod względem smaku najbardziej przypomina cukier ale jest mniej kaloryczny. Na 1 gram ksylitolu przypada 2,5 kalorii, gdzie 1 gram cukru zawiera 4 kalorie.

Cukier brzozowy jest zdrowy dla ludzi jednak trujący dla zwierząt. Dlatego osoby posiadające zwierzęta w domu powinny przechowywać go w niedostępnym dla nich miejscu.

Zamienniki cukru w lchf diecie

Zamienniki cukru podobnie jak cukier pobudzają system wynagradzania w organizmie. Używając ich w nadmiernej ilości mogą przyczynić się do większego spożycia pokarmów. W diecie lchf można jeść tyle aby całkowicie zaspokoić głód pod warunkiem, że spożyte kalorie pochodzą z tłuszczów i białka, a nie węglowodanów.

Będąc na lchf diecie ochota na słodkie bardzo szybko znika i naprawdę nie ma potrzeby aby używać zamienników cukru. Najlepiej przyzwyczaić się do naturalnej słodyczy w jedzeniu. LCHF dieta ma na celu obniżenie węglowodanów w diecie nie tylko samego „słodkiego” cukru. Nie znaczy to, że biały cukier można całkowicie zastąpić zamiennikami. Badania naukowe wykazują, że nawet zamienniki cukru mogą utrudniać odchudzanie. W odchudzaniu po prostu trzeba pozbyć się pociągu do słodkiego czyli ustabilizować poziom glukozy (cukru) we krwi. Wybór posiłków musi być przemyślany.

 

 

 

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here