Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6

0
192
kwasy tłuszczowe omega-3

Produkty naturalnie tłuste zawierają kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Organizm ludzki syntetyzuje większość kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 muszą jednak być dostarczone organizmowi w pożywieniu. Omega-3 występuje w tłustych rybach, niektórych algach i orzechach. Omega-6 występuje w roślinnych olejach jak oliwa czy olej rzepakowy.

Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6

Omega-3 i omega-6 spełniają różne funkcje w organizmie. W wielu przypadkach omega-3 obniża działanie omega-6 np. w krzepnięciu krwi czy działaniu układu odpornościowego. Oba kwasy tłuszczowe wchodzę w skład budowy komórek i biorą udział w ich odnowie. Regulują ciśnienie krwi i pracę nerek. Są potrzebne do prawidłowego rozwoju płodu i małych dzieci.

Prawidłowa proporcja kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6

Kwasy tłuszczowe omega-6 powodują stany zapalne w organizmie podczas infekcji bakteryjnej lub wirusowej. Jest to normalna reakcja organizmu na początku infekcji.Nie ma w tym nic dziwnego jeśli ten stan nie trwa zbyt długo. Kwasy tłuszczowe omega-3 wykazują działanie antagonistyczne do kwasów omega-6, przez co zmniejszają stan zapalny w organizmie. Alergie, stany zapalne, nadciśnienie, zahamowanie wzrostu i ADHD u dzieci to wynik nieprawidłowej proporcji wysokojakościowych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Co jest tego przyczyną?

Pochodzenie kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6

Kwasy omega-3 pochodzące z produktów zwierzęcych są łatwiej przyswajalne niż te pochodzenia roślinnego. Roślinne źródła kwasów omega-3 nie zawierają ważnych i wysokojakościowych kwasów EPA i DHA. Organizm ludzki przekształca kwas alfa – linolenowy w kwasy EPA i DHA. Poza tym proporcja kwasów omega-6 do kwasów omega-3 w produktach pochodzenia roślinnego jest zdecydowanie mniej korzystna dla człowieka niż w przypadku produktów zwierzęcych. Dlatego veganie czy wegetarianie mają podwyższony poziom omega-6 w organizmie i są bardziej narażeni na przewlekłe alergie i stany zapalne. Odtłuszczone produkty pochodzenia roślinnego jak margaryny czy ”masło roślinne” zawierają bardzo dużo omega-6. Prowadzi to do zaburzenia równowagi między omega-3, a omega-6 i jest bezpośrednią przyczyną negatywnego wpływu omega-6 na organizm. Mało tego odtłuszczone produkty są wzbogacane w omega-6.

Dzisiaj jemy o wiele więcej omega-6

Mięso zwierzęce zawiera dzisiaj o wiele mniej omega-3 , ponieważ zwierzęta karmione są sztucznymi odżywkami zamiast trawą i sianem. Tłuszcz przemysłowy zawiera jak najmniej omega-3 jak tylko to możliwe. Tłuszcze z omega-3 są nietrwałe i szybko jęłczeją, więc produkty z nich wyprodukowane są również nietrwałe.

Ryby hodowane zawierają o wiele mniej omega-3 niż ryby wolnożyjące. Nasi przodkowie spożywali omega-3 i omega-6 w proporcji 1:1. Obecnie konsumpcja omega-6 wzrosła 20-krotnie, a omega-3 zdecydowanie zmalała. Dlatego zwiększone spożycie kwasów tłuszczowych omega-6 przyczyniło się do ich negatywnego wpływu na zdrowie.

dieta lchf specjalista