10 mitów na temat zdrowego żywienia – Czy wierzysz w nie?

0
274
mity na temat odżywiania dieta lchf
Mity na temat odżywiania były, są i będą. Straszą, pobudzają wyobraźnię i najczęściej mijają się z prawdą. Są zakodowane w ludzkiej świadomości wydawałoby się, że na zawsze. Jedynie potężny wstrząs pozwoli z nimi się rozprawić i wybrać drogę do zdrowej optymalnej diety.

1. Czy suplementacja jest konieczna?

Suplementy witamin i minerałów można kupić w każdej aptece, a nawet w supermarketach. Wiele ludzi wierzy, że suplementy polepszają ich zdrowie. Niektórzy nawet twierdzą, że suplementy są eliksirami młodości.

Prawda jest jednak taka, że z suplementów należy korzystać tylko w wypadku ich niedoboru w organizmie. Ludzki organizm nie magazynuje witamin. Są one zawsze bezpośrednio wykorzystane, a ich nadmiar wydalony. Więc większość pieniędzy wydanych na suplementy witamin po prostu spłukujemy w toalecie.

Wiek nie ma nic do rzeczy jeśli chodzi o niedobór witamin czy minerałów. Odpowiednio zbilansowana dieta powinna zawierać najważniejsze witaminy i minerały i służyć każdemu niezależnie od wieku. W diecie ketogenicznej może wystąpić niedobór potasu i wapnia oraz witaminy C. Zależy to jednak od planu diety i ilości warzyw w diecie.

Zobacz: Minerały – suplementy dla wsparcia diety niskowęglowodanowej

2. Produkty pochodzenia naturalnego są najzdrowsze

Z całą pewnością można powiedzieć, że produkty naturalne są zdrowsze niż produkty przetworzone. Produkty naturalne to produkty wysokiej jakości, ekologiczne i bez konserwantów. Wydawałoby się, że wszystkie naturalne produkty są zdrowe. Jest jednak poważny problem –  cukrem.

Produkty naturalne, które zawierają cukier jak na przykład miód, owoce czy syrop klonowy z punktu ketogenicznego nie są już takie zdrowe i należy ich unikać. Tych produktów powinni również unikać cukrzycy. Cukier jest cukrem niezależnie czy jest to cukier rafinowany czy cukier zawarty miodzie czy owocach.

Wiele pospolitych warzyw jak pomidory, bakłażany jak również goji należące do super żywności pochodzą z grupy roślin psiankowatych i mogą irytować jelita. Nasiona rozdrobnionego siemienia lnianego mają wiele właściwości odżywczych ale zawierają też cyjanek. Suszone owoce zawierają bardzo dużo fruktozy, która spożywana w nadmiarze prowadzi do marskości choroby NAFLD.

Jak widać, „naturalne” nie zawsze oznacza, że ​​coś jest zdrowe, a „przetworzone” nie zawsze oznacza, że ​​coś nie jest zdrowe.

Zobacz: 10 powodów dla których warto zrezygnować z cukru

3. Bycie szczupłym oznacza zdrowym

To stwierdzenie jest nieprawdziwe. Idealna waga nie zawsze jest oznaką zdrowia. Nieprawidłowa dieta i styl życia choć gwarantują chwilowy spadek wagi to jednak mogą mieć negatywne skutki dla naszego zdrowia.

Zewnętrzny wygląd nie zawsze odzwierciedla jak dobrze się czuje nasz organizm. Za pomocą różnych markerów zdrowia jak poziom glukozy, stężenie insuliny czy ogólnego profilu lipidowgo można sprawdzić, czy jesteśmy zdrowi nawet jeśli nie przybieramy na wadze.

Zobacz: Czy człowiek wysportowany to zdrowy człowiek

4. Super żywność

Jedzenie leczy. Tak kiedyś powiedział wybitny filozof Hipokrates. Dobrze dobrana dieta i zdrowy tryb życia gwarantują nam zdrowie, bez udziału super żywności. Super żywność to powrót do naturalnego pożywienia. Są to produkty niegdyś spożywane jako najzwyklejsze pożywienie, a ponieważ trendy żywieniowe uległy zmianie tak i te produkty popadły w zapomnienie.

W dzisiejszym świecie, gdzie króluje przetworzona żywność, super żywność jest promowana jako panaceum na lepsze zdrowie. Chociaż te produkty mają zdrowotne właściwości, pomysł, że istnieje pożywienie, które ratuje nasze zdrowie, wprowadza w błąd i naraża na duże koszty.

Dieta ketogeniczna to super odżywianie w dosłownym znaczeniu. Dlaczego? Na dietę składają się ogólnodostępne produkty, w przeważającej większości tłuszcze. Tłuszcze sycą na długo. Poza tym są niezbędne w komórkach nerwowych i syntezie ważnych hormonów. Nie można ograniczyć tłuszczów na korzyść niskokalorycznych węglowodanów ale można ograniczyć węglowodany na korzyść wysokoenergetycznych tłuszczów.

Zobacz: Co to jest superfood?

5. Owoce to antyoksydanty zwalczające wolne rodniki

Wiele owoców ma właściwości antyutleniające. Z owoców najwięcej antyoksydantów zawierają leśne jagody, ale aby uzyskać jakiś konkretny efekt musielibyśmy jeść jagody kilogramami i to codziennie. Należy pamiętać, że pokarm w żołądku ulega obróbce kwasem solnym, więc przeciwutleniacze tracą swoje bezpośrednie właściwości antyutleniające bardzo szybko.

Pospolitymi antyutleniaczami są witaminy jak np. witamina C, ale jak wspomniano wyżej organizm nie gromadzi zapasów witamin, więc nadmiernie spożywanie witaminy C wcale nie przyczynia się do bezpośredniego zwalczania wolnych rodników.

Wolne rodniki to szkodliwe produkty uboczne powstające w wyniku nieprawidłowej diety obfitującej w węglowodany. Ryzyko powstawania wolnych rodników związane jest z przekształceniem glukozy w energię w procesie zwanym glikolizą. Zmiana diety na dietę wysokotłuszczową znacznie lepiej eliminuje oksydacyjny stres i z nim związane zapalenia.

Zobacz: Dieta ketogeniczna – związek diety z mitochondriami

6. Białko szkodzi nerkom

Jednym z powszechnych mitów na temat żywienia, jest to, że wysokie spożycie białka prowadzi do uszkodzenia nerek. Jest to nieprawdą. Choroby nerek nie są spowodowane nadmiarem białka lecz predyspozycjami genetycznymi lub po prostu wieloletnią, niewłaściwą dietą, prowadzącą do hormonalnych zaburzeń. To jak się czujemy zależy wyłącznie od hormonów. Hormony regulują wydzielanie innych hormonów i enzymów.

Nie ma żadnych naukowych dowodów, że białko w nadmiarze przyczynia się do chorób nerek. Są natomiast badanie naukowe, które potwierdzają, że cukrzyca może doprowadzić do uszkodzenia nerek.

Zobacz: Wpływ diety ketogenicznej na choroby nerek

7. Węglowodany szkodzą

Nadmierna ilość węglowodanów w diecie zwiększa ryzyko chorób metabolicznych takich jak otyłość, cukrzyca, choroby nerek i serca. Węglowodany przeważają w codziennej diecie, ponieważ dodaje je się do produktów, które normalnie nie zawierają węglowodanów.

Prawdą jest jednak, że węglowodany spożywane w granicach nie mają szkodliwego wpływu na zdrowie. Warto więc przetestować ile węglowodanów dziennie możemy jeść bez negatywnego wpływu na nasze samopoczucie, sukcesywnie zmniejszając porcje węglowodanów w diecie lub je podwyższając.

Zobacz: Dlaczego węglowodany wywołują problemy z żołądkiem i jelitami

8. Owocowo warzywny detox „odtruwa” organizm

Picie soków z owoców i warzyw wcale nie prowadzi do odtrucia organizmu. W ludzkim organizmie dwa organy są odpowiedzialne za usuwanie pozostałości metabolicznych, nerki i wątroba. Dlatego powinniśmy o nie dbać poprzez odpowiednią dietę

Zobacz: Schudnij na diecie owocowej

9. Jajka powodują choroby serca ze względu na dużą ilość cholesterolu

Jajka to prawdziwy superfood, ponieważ zawierają praktycznie wszystkie składniki odżywcze jakie potrzebuje nasz organizm.

Ludzki organizm potrzebuje tłuszcze i cholesterol! Przez dziesiątki lat cholesterol był uważany za główną przyczynę chorób serca i układu krążenia. Wiele badań naukowych obaliło tezę rzekomego negatywnego wpływu cholesterolu na serce, którego bardzo dużo znajduje się w jajkach.

W diecie ketogenicznej jajka są jednym z głównych składników. Osoby na diecie ketogenicznej jedzą nawet do 5 jajek tygodniowo, a ich poziom cholesterolu utrzymuje się na właściwym poziomie.

Zobacz: Jaja to super jedzenie

10. Produkty niskotłuszczowe są zdrowe i odchudzające

Pełnotłuste produkty są zdecydowanie zdrowsze od produktów niskotłuszczowych. Tłuszcz gwarantuje prawidłową konsystencję produktów i syci na długo. Produkty odtłuszczone aby zachować kremową konsystencję są zagęszczane skrobią, a więc węglowodanami. Właśnie ze względu na dużą zawartość węglowodanów powinniśmy się wystrzegać produktów niskotłuszczowych głównie odtłuszczonych jogurtów, serów i twarożków.

Zobacz: Tłuszcze nasycone – dobre czy złe?

Mity na temat odżywiania

Mity żywieniowe dla jednych okazują się prawdą, a dla innych nie. Niewątpliwie wybór prawidłowej diety nie jest łatwy, kiedy ktoś postraszy fałszywymi faktami.

dieta lchf specjalista