Kiszonki-naturalna probiotyka

0
217
kiszonki naturalna probiotyka

Kiszonki to naturalna probiotyka i warto je spożywać przez cały rok. Kiszonki wspomagają układ pokarmowy, a nawet układ odpornościowy. Ostatnio moda na kiszonki wzrosła na całym świecie. Nic dziwnego, że coraz więcej ludzi zaczyna doceniać właściwości zdrowotne kiszonek i probiotyki.

Kiszenie

Kiszenie to proces, w którym produkty zmieniają wartość odżywczą. Odbywa on się dzięki bakteriom mlekowym, które zaliczane są do dobrych bakterii i wraz z innymi mikroorganizmami w układzie pokarmowym tworzą tak zwaną probiotykę czyli florę bakteryjną. Pod względem chemicznym kiszenie to przekształcenie cukrów prostych w kwas mlekowy.

Znaczenie probiotyki dla organizmu

Jedzenie kiszonek przyczynia się do odnowy i zachowania flory bakteryjnej. Należy pamiętać, że dobre bakterie nie tylko wspomagają trawienie ale również chronią przed złymi bakteriami, które dostają się do układu trawiennego wraz z pokarmem. Probiotyka to naturalne antyseptykum. Wytwarza nadtlenek wodoru (woda utleniona) i mocne kwasy jak kwas mlekowy i octowy. Obniżając pH w żołądku związki te zabiją szkodliwe bakterie, a nawet grzyby.

Badania dowodzą, że niektóre szczepy bakterii obniżają poziom cholesterolu we krwi poprzez rozkład soli kwasów żółciowych. Te probiotyczne bakterie wytwarzają kwas octowy i propionowy w jelitach, które zostają odtransportowane do wątroby. W wątrobie oba kwasy regulują gospodarkę cholesterolu. Probiotyka obniża poziom laktozy i ma duże znaczenie dla osób z nietolerancją laktozową.

Flora bakteryjna w jelitach to gwarancja zdrowia i prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Zaburzenie równowagi flory bakteryjnej powoduje problemy zdrowotne. Jedzenie kiszonek ma zastosowanie profilaktyczne i jest przykładem działania hormetycznego.

Kiszonki – kiedy jeść?

Kiszonki można jeść przez cały rok. To nie tylko przetwory bogate w pożyteczne bakterie, które na co dzień wspomagają trawienie ale również źródła witamin i minerałów. Kiszonki są wskazane zwłaszcza podczas długotrwałych infekcji, w stanach obniżonej odporności, zatruciach pokarmowych czy podczas kuracji antybiotykami.

Co kisić?

Kiszenie nie jest trudne. Oprócz tradycyjnych ogórków i kapusty można kisić buraki, kalafior, marchew czy czosnek, a nawet owoce np. cytryny. Kiszonki to samo zdrowie.

Źródło:

  1. Jun He, MM∗, Fan Zhang, MD, Yan Han, MM. (2017). Effect of probiotics on lipid profiles and blood pressure in patients with type 2 diabetes. sid. 1-7
  2. Hälsosidorna. Olle Sundberg.
  3. M G Romeo, D M Romeo, L Trovato, S Oliveri, F Palermo, F Cota, P Betta (2011). ”Role of probiotics in the prevention of the enteric colonization by Candida in preterm newborns: incidence of late-onset sepsis and neurological outcome”. Journal of perinatology 31: sid. 63-69.

 

dieta lchf specjalista