Minerały – suplementy dla wsparcia diety niskowęglowodanowej

0
86
suplementy mineralne

Wiele osób przyjmuje suplementy w tym suplementy mineralne. Suplementy wpływają korzystnie na organizm, kiedy są naprawdę potrzebne, a więc wtedy, kiedy występuje ich niedobór. Minerały takie jak magnez, potas, sód i wapń pełnią ważne funkcje w organizmie. Ich mały niedobór to spory problem, a nadmiar jeszcze większy.

Czy potrzebujesz suplementy mineralne w  diecie ketogenicznej?

Dieta ketogenna jest bardzo zdrowa, jeśli zostanie przeprowadzona prawidłowo. Mimo wszystko może zaistnieć niedobór minerałów, który po prostu trzeba uzupełnić w postaci suplementacji lub jedzenia. Używając suplementów należy zastosować się do ich dawkowania. Przedawkowanie tak ważnych minerałów jak sód, potas, magnez czy wapń może mieć poważne skutki dla zdrowia. Wyżej wymienione minerały funkcjonują w organizmie jako elektrolity kontrolujące ciśnienie krwi, układ nerwowy, układ kostny i wpływające na poprawną pracę mięśni w tym mięśnia sercowego.

W ciągu pierwszych tygodni diety ketogenicznej następuje ubytek wody oraz rozpuszczonych w niej elektrolitów. Dlatego ważne jest, aby uzupełnić elektrolity i wodę nie tylko dla zdrowia, ale także w celu zapobiegnięciu wszelkim ubocznym działaniom związanym z keto grypą. Ubytek elektrolitów niekoniecznie musi być związany z dietą ale jeśli to dieta ketogeniczna go powoduje to łatwo temu zaradzić. Warto więc przed rozpoczęciem diety skontrolować zasoby minerałów w organizmie.

Sód

W innych dietach często zaleca się zmniejszenie lub całkowite unikanie sodu. Jednak na diecie niskowęglowodanowej organizm domaga się dodatkowego sodu. Niedobór sodu może powodować nudności i wymioty, bóle głowy, zmęczenie, drażliwość, zaburzenia snu oraz kurcze i drgawki mięśni. Normalne stężenie sodu wynosi 135 – 145 mmol/l.

Głównym źródłem sodu jest sól. Ale sód można również pozyskać z napojów elektrolitowych, organicznego bulionu ugotowanego na kościach jak i morskiej roślinności oraz ryb i skorupiaków.

Potas

Potas pełni podobną funkcję w organizmie jak sód. Bierze udział w przewodnictwie nerwowym oraz w procesie skurczu mięśni (w tym mięśnia sercowego), stąd jego prawidłowe stężenie we krwi jest niezmiernie ważne i powinno wynosić 3,5 – 5,1 mmol/l.

Niedobór potasu może być spowodowany utratą wody, różnymi chorobami oraz lekami diuretycznymi. Niedobór potasu przyczynia się do wzrostu ciśnienia tętnicznego krwi. Powoduje bolesne kurcze mięśni, w szczególności łydek oraz zaburzenia rytmu serca.

Dużo potasu zawiera awokado, łosoś, zielone warzywa liściaste, grzyby i orzechy. Potas można również spożywać w postaci suplementacji, ale należy jej ściśle przestrzegać.

Magnez

Magnez to jeden z budulców kości, odpowiada za proces krzepnięcia krwi oraz skurczu mięśnia sercowego. Jest także katalizatorem wielu enzymów. Niedobór magnezu spowodowany jest na ogół niedostateczną podażą pokarmów bogatych w magnez. Niektóre schorzenia jak te w przewodzie pokarmowym czy choroby nerek powodują zaburzenia w wchłanianiu magnezu. Niedobór magnezu kojarzy się głównie z osłabieniem mięśni, zaburzeniami rytmu serca, nadciśnieniem tętniczym i apatią.

Znaczące ilości magnezu zawierają szpinak, szczaw, pestki dyni, orzechy, migdały, kiełki, otręby i kakao.

Wapń

Wapń jest głównym budulcem kości ale również niezbędny do prawidłowego procesu krzepnięcia krwi. Poza tym wapń jest aktywatorem wielu enzymów, reguluje napięcie i skurcze mięśniowe oraz pracę serca. Poza tym wapń wykazuje właściwości przeciwalergiczne i przeciwzapalne. Normalne stężenie wapnia we krwi wynosi 2,25 – 2,75 mmol/l.

Niedobór wapnia powoduje kurcze mięśni, zaburzenia wzroku, napad astmy i bóle głowy. Na szczęście wapń występuje w ogólnie dostępnych produktach spożywczych jak brokuły, jarmuż, ryby i owoce morza czy migdały.

Woda mineralna – woda źródlana

Suplementy mineralne zawierające magnez, potas, sód i wapń należy dawkować według zaleceń na ulotce czy lekarza. Minerały można łatwo pozyskać pijąc wodę mineralną. Każda woda mineralna powinna zawierać wyszczególnioną listę minerałów. Wiele producentów umieszcza na etykietce hasło „woda źródlana” ale nie podaje co ona zawiera. Picie wody z  wątpliwego źródła pochodzenia może doprowadzić tylko do rozcieńczenie elektrolitów. W wielu polskich miastach nawet woda z kranu jest mineralizowana. Czy warto więc kupować wodę mineralną? Picie wody mineralnej trzeba dostosować do swoich potrzeb. Woda jest również potrzebna abyśmy mogli oddychać, trawić i usuwać to czego nie przyswoimy

 

 

dieta lchf specjalista