poniedziałek, 24 czerwca, 2024
Strona głównaZdrowieKiszonki-naturalna probiotyka

Kiszonki-naturalna probiotyka

Kiszonki to naturalna probiotyka i warto je spożywać przez cały rok. Kiszonki wspomagają układ pokarmowy, a nawet układ odpornościowy. Ostatnio moda na kiszonki wzrosła na całym świecie. Nic dziwnego, że coraz więcej ludzi zaczyna doceniać właściwości zdrowotne kiszonek i probiotyki.

Kiszenie

Kiszenie to proces, w którym produkty zmieniają wartość odżywczą. Odbywa on się dzięki bakteriom mlekowym, które zaliczane są do dobrych bakterii i wraz z innymi mikroorganizmami w układzie pokarmowym tworzą tak zwaną probiotykę czyli florę bakteryjną. Pod względem chemicznym kiszenie to przekształcenie cukrów prostych w kwas mlekowy.

Znaczenie probiotyki dla organizmu

Jedzenie kiszonek przyczynia się do odnowy i zachowania flory bakteryjnej. Należy pamiętać, że dobre bakterie nie tylko wspomagają trawienie ale również chronią przed złymi bakteriami, które dostają się do układu trawiennego wraz z pokarmem. Probiotyka to naturalne antyseptykum. Wytwarza nadtlenek wodoru (woda utleniona) i mocne kwasy jak kwas mlekowy i octowy. Obniżając pH w żołądku związki te zabiją szkodliwe bakterie, a nawet grzyby.

Badania dowodzą, że niektóre szczepy bakterii obniżają poziom cholesterolu we krwi poprzez rozkład soli kwasów żółciowych. Te probiotyczne bakterie wytwarzają kwas octowy i propionowy w jelitach, które zostają odtransportowane do wątroby. W wątrobie oba kwasy regulują gospodarkę cholesterolu. Probiotyka obniża poziom laktozy i ma duże znaczenie dla osób z nietolerancją laktozową.

Flora bakteryjna w jelitach to gwarancja zdrowia i prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Zaburzenie równowagi flory bakteryjnej powoduje problemy zdrowotne. Jedzenie kiszonek ma zastosowanie profilaktyczne i jest przykładem działania hormetycznego.

Kiszonki – kiedy jeść?

Kiszonki można jeść przez cały rok. To nie tylko przetwory bogate w pożyteczne bakterie, które na co dzień wspomagają trawienie ale również źródła witamin i minerałów. Kiszonki są wskazane zwłaszcza podczas długotrwałych infekcji, w stanach obniżonej odporności, zatruciach pokarmowych czy podczas kuracji antybiotykami.

Co kisić?

Kiszenie nie jest trudne. Oprócz tradycyjnych ogórków i kapusty można kisić buraki, kalafior, marchew czy czosnek, a nawet owoce np. cytryny. Kiszonki to samo zdrowie.

Źródło:

  1. Jun He, MM∗, Fan Zhang, MD, Yan Han, MM. (2017). Effect of probiotics on lipid profiles and blood pressure in patients with type 2 diabetes. sid. 1-7
  2. Hälsosidorna. Olle Sundberg.
  3. M G Romeo, D M Romeo, L Trovato, S Oliveri, F Palermo, F Cota, P Betta (2011). ”Role of probiotics in the prevention of the enteric colonization by Candida in preterm newborns: incidence of late-onset sepsis and neurological outcome”. Journal of perinatology 31: sid. 63-69.

 

Małgorzata Haggu
Małgorzata Haggu
Cześć! Nazywam się Małgorzata Haggu. Jestem molekularnym biologiem oraz trenerem zdrowego żywienia. Od wielu lat promuję zdrowy styl życia na podstawie zdobytej wiedzy oraz własnego doświadczenia. Jestem gorącą zwolenniczką lchf diety, która jest również moim stylem życia prawie od 10 lat. Według mnie zdrowy styl życia to przede wszystkim prawidłowa dietoterapia, która poprawia nie tylko fizyczne zdrowie ale także zdrowie psychiczne. Wierzę, że zmiana nawyków żywieniowych polepsza relację z własnym ciałem, zaprowadza równowagę hormonalną ale też pozostawia miejsce na przyjemności.
Podobne artkuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

dieta lchf pomoc specjalisty

Najnowsze artykuły

Ostatnie komentarze