środa, 22 maja, 2024
Strona głównaOdchudzanieCo to jest guma arabska i jaki ma wpływ na odchudzanie?

Co to jest guma arabska i jaki ma wpływ na odchudzanie?

Ostatnio pojawił się na blogu przepis na keto tartę, gdzie po raz pierwszy zastosowałam gumę arabską. Guma arabska to niezwykle uniwersalna substancja, znana już w starożytnym Egipcie. Całkowicie naturalny produkt, który posiada wiele właściwości i ma szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczy i farmaceutycznym. W żywności dodatek gumy arabskiej znajdziecie pod nazwą E414.

Co to jest guma arabska?

Jestem przeciwniczką wszelkich dodatków do żywności, ale guma arabska to żaden nowoczesny wynalazek. Jest to produkt w pełni naturalny, pochodzenia roślinnego, znany również pod nazwą jako guma akacjowa czy żywica akacjowa. Głównym składnikiem gumy arabskiej jest arabina. Jest to polisacharyd w postaci soli metali jak magnezu czy potasu, stąd nie podnosi poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie, nie wywołuje wyrzutu insuliny.

Żywicę zbiera się z drzew akacjowych w postaci zaskrzepniętych bryłek, które szybko się rozpuszczają, nawet w zimnej wodzie, tworząc gęsty, koloidowy roztwór. Można ją nabyć w postaci sproszkowanej lub granulowanej.

Guma arabska a guma ksantanowa i guma guar

Wszystkie trzy produkty to naturalne polisacharydy o podobnych właściwościach i podobnym zastosowaniu. Różnicę stanowi ich pochodzenie. Ksantan to produkt fermentacji tlenowej cukrów przeprowadzonej przez bakterie Xanthomonas campestris. Natomiast guma guar to mączka z bielma nasion rośliny Cyamopsis tetragonolobus. Podobnie jak guma arabska, również ksantan i guma guar oznaczone są kodem E, czyli kodem dodatku do żywności. Guma guar to E412, a guma ksantanowa to E415.

guma arabska błonnik odchudzanie chfdieta

Guma akacjowa – zastosowanie

Obecnie guma akacjowa jest stosowana jako dodatek do żywności jako substancja zagęszczająca, stabilizująca, emulgująca i glazurująca. Często występuje w jogurtach i innych produktach mlecznych o niskiej zawartości tłuszczów jako naturalny zagęszczacz, co jest oczywiście lepszym rozwiązaniem niż zagęszczanie skrobią. Ale wiadomo, że niskotłuszczowe produkty to nie dla wyznawców LCHF.

Okazuje się, że guma arabska jest doskonałym prebiotykiem. Żywica nie ulega rozkładowi w przewodzie pokarmowym, ale za to podlega fermentacji, a więc jest pożywką dla flory bakteryjnej, czyli prebiotykiem. Posiada również właściwości grzybobójcze i bakteriobójcze.

Guma akacjowa w odchudzaniu

Guma akacjowa świetnie sprawdza się przy odchudzaniu. Duża zawartość błonnika ogranicza uczucie głodu. Badania naukowe nad właściwościami odchudzającymi gumy arabskiej są obiecujące. W 2012 roku opublikowano rezultaty badań naukowych mających na celu określić wpływ regularnego spożycia gumy arabskiej na wskażnik masy ciała i utratę tkanki tłuszczowej wśród dojrzałych i zdrowych kobiet. Wyniki tego dwuramiennego i randomizowanego badania sugerują, że spożycie gumy arabskiej powoduje znaczne zmniejszenie BMI. Zatem guma arabska może być kolejnym kandydatem stosowanym w leczeniu otyłości.

Mechanizm działania gumy arabskiej oparty jest o błonnik, który sekwestrowuje kwasy żółciowe i zmniejsza ich wchłanianie w dolnym odcinku jelita. Kwaśne pH czyni kwasy żółciowe nierozpuszczalnymi i sprzyja ich wydalaniu z kałem. W ten sposób zmniejsza się ilość kwasów żółciowych w wątrobie. Aby uzupełnić ich produkcję potrzebny jest cholesterol. Zatem konsekwentne spożywanie gumy arabskiej może przyczynić się do utraty wagi i obniżenia poziomu cholesterolu w osoczu krwi.

Inne badanie naukowe wskazują, że lepki błonnik pokarmowy zmniejsza tkankę tłuszczową i zapobiega otyłości, prawdopodobnie poprzez zwiększenie biogenezy mitochondriów i utleniania kwasów tłuszczowych w mięśniach szkieletowych.

Jedno z ostatnich badań naukowych w oparciu o metodę metaanalyzy opisuje wpływ głównych makroelementów, czyli węglowodanów, białka i tłuszczów na odzysk kwasów żółciowych. We wszystkich przypadkach do diety dołączono rozpuszczalny błonnik. Poszczególne makroelementy bez błonnika w diecie, przyczyniają się do recyklizacji kwasów żółciowych, ale po dodaniu błonnika do diety już nie.

Innym dyskutowanym aspektem jest kaloryczność gumy arabskiej. Ponieważ żywica jest niestrawna, to generalnie nie ma wartości kalorycznej.

Źródło:

1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3570285/ – Effects of gum Arabic ingestion on body mass index and body fat percentage in healthy adult females: two-arm randomized, placebo controlled, double-blind trial.

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22095115/ – Viscous dietary fiber reduces adiposity and plasma leptin and increases muscle expression of fat oxidation genes in rats.

3. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2021.748803/full – Examining the Effects of Diet Composition, Soluble Fiber, and Species on Total Fecal Excretion of Bile Acids: A Meta-Analysis

Małgorzata Haggu
Małgorzata Haggu
Cześć! Nazywam się Małgorzata Haggu. Jestem molekularnym biologiem oraz trenerem zdrowego żywienia. Od wielu lat promuję zdrowy styl życia na podstawie zdobytej wiedzy oraz własnego doświadczenia. Jestem gorącą zwolenniczką lchf diety, która jest również moim stylem życia prawie od 10 lat. Według mnie zdrowy styl życia to przede wszystkim prawidłowa dietoterapia, która poprawia nie tylko fizyczne zdrowie ale także zdrowie psychiczne. Wierzę, że zmiana nawyków żywieniowych polepsza relację z własnym ciałem, zaprowadza równowagę hormonalną ale też pozostawia miejsce na przyjemności.
Podobne artkuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

dieta lchf pomoc specjalisty

Najnowsze artykuły

Ostatnie komentarze