poniedziałek, 24 czerwca, 2024
Strona głównaZdrowieWłaściwości odżywcze i zdrowotne kakao

Właściwości odżywcze i zdrowotne kakao

Właściwości prozdrowotne kakao są nieograniczone! Kakao charakteryzuje się wysoką gęstością odżywczą. Bogate w nasycone kwasy tłuszczowe, białko, minerały i witaminy kakao klasyfikuje się na piątym miejscu na liście najbardziej odżywczych produktów. Tłuszcz w nasionach kakaowca stanowi około 50%. Są to zarówno nasycone jak i nienasycone kwasy tłuszczowe. Kakao posiada silne właściwości antyutleniające. Jest bogatym źródłem magnezu, miedzi, potasu i żelaza. Zawiera również sporo cennego białka.

Tłuszcze w kakao

Ze względu na wysokie wartości odżywcze kakao warto je dodać do codziennej diety, w tym diety LCHF. Zawiera ono sporo tłuszczu. Dobrej jakości kakao zawiera minimum 23% tłuszczów. Przeważającą ilość tłuszczu, bo około 65% stanowią nasycone kwasy tłuszczowe. Około 32% stanowią jednonienasycone kwasy tłuszczowe, a 3% wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Tłuszcze są głównym źródłem energii na diecie wysokotłuszczowej. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że powinny to być tłuszcze naturalne i pochodzące z ekologicznych upraw. Tłuszcze roślinne zawierają więcej kwasów tłuszczowych nienasyconych i powinny stanowić minimum 30% wszystkich tłuszczów spożywanych na diecie. Oznacza to, że jeśli na codzienną dietę składa się 100 g tłuszczu to 30 g powinno pochodzić z tłuszczów roślinnych w tym kakao.

Polifenole

Głównym składnikiem kakao są polifenole, na które składają się flawonoidy oraz katechiny. Jakość kakao zależy właśnie od zawartości polifenoli. Niektóre gatunki zawierają nawet do 50 mg polifenoli na każdy 1 g. Katechina, epikatechina i procyjanidy to kolejne flawonoidy o wysokich właściwościach przeciwutleniających, wspomagających układ immunologiczny i krwionośny. Wpływają one również pozytywnie na mózg, chroniąc komórki nerwowe przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Obecność flawonoidów w kakao wiąże się z dużą zawartością tłuszczów, ponieważ są to związki organiczne, więc rozpuszczalne w tłuszczach. Dlatego należy podkreślić tutaj znaczenie tłuszczów w codziennej diecie. Usuwając je z diety pozbywamy się również polifenoli.

Alkaloidy

Innymi związkami chemicznymi w kakao są alkaloidy. Są to związki organiczne, które zawierają azot. Można tu wymienić kofeinę, teobrominę i teofilinę.

Są to związki, które szczególnie silnie działają na układ nerwowy, pobudzająco lub odurzające. Oprócz właściwości przeciwbakteryjnych, mogą obniżać lub podnosić ciśnienie, działać przeciwbólowo i psychotropowo. Dlatego alkaloidy mają szerokie zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym.

Wiele preparatów odchudzających zawiera alkaloidy. Termogenny potencjał kakaowych polifenoli nasila efekt odchudzający, stymulując hormony zaangażowane w gospodarkę energetyczną organizmu. Przyspieszona lipoliza komórkowa wspiera odchudzanie. Alkaloidy to związki zawierające azot. Stymulują one syntezę tlenku azotu (NO), która prowadzi do zwiększenia intensywności utleniania kwasów tłuszczowych oraz glukozy. Ciekawym postrzeżeniem jest fakt, że smak i zapach kakao prowadzi do zmniejszenia stężenia hormonu głodu greliny. Uczucie sytości zmniejsza apetyt i w ten sposób hamuje przybieranie na wadze.

Właściwości prozdrowotne kakao

Oprócz wyraźnego wpływu na odchudzanie kakao ma również właściwości przeciwzapalne. Redukcja alergii jest ściśle związana z poprawą działania układu odpornościowego. Zwiększony potencjał energetyczny przypisuje się wzrostowi bioaktywności mitochondriów. Najprawdopodobniej wiąże to się ze zmniejszoną ilością wolnych rodników i ich szkodliwego działania na mitochondria.

Konsumpcja kakao może wpływać na zdolności poznawcze, neuroprotekcję i układ naczyniowo-krwionośny.

Kakao pomaga również w prewencji nowotworów, szczególnie w przypadku raka jelita grubego. Kakao spowalnia proces starzenia się. Katalaza, koenzym Q to substancje chroniące organizm przed negatywnymi czynnikami środowiska. Ponadto bezcukrowa wersja kakao ma działanie hipoglikemiczne, a więc opóźnia wchłanianie cukrów. Duży potencjał antyoksydacyjny obniża poziom stresu oksydacyjnego, chroniąc i usprawniając w ten sposób komórki trzustki produkujące insulinę. Ponadto kakao obniża ciśnienie i stężenie złego cholesterolu.

Warto zatem dodać kakao do codziennej diety. Należy jednak pamiętać, aby było ono naturalne i bez cukru.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Małgorzata Haggu
Małgorzata Haggu
Cześć! Nazywam się Małgorzata Haggu. Jestem molekularnym biologiem oraz trenerem zdrowego żywienia. Od wielu lat promuję zdrowy styl życia na podstawie zdobytej wiedzy oraz własnego doświadczenia. Jestem gorącą zwolenniczką lchf diety, która jest również moim stylem życia prawie od 10 lat. Według mnie zdrowy styl życia to przede wszystkim prawidłowa dietoterapia, która poprawia nie tylko fizyczne zdrowie ale także zdrowie psychiczne. Wierzę, że zmiana nawyków żywieniowych polepsza relację z własnym ciałem, zaprowadza równowagę hormonalną ale też pozostawia miejsce na przyjemności.
Podobne artkuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

dieta lchf pomoc specjalisty

Najnowsze artykuły

Ostatnie komentarze