piątek, 24 maja, 2024
Strona głównaOdchudzaniePrzyrost wagi w święta - jak temu zapobiec?

Przyrost wagi w święta – jak temu zapobiec?

Przyrost wagi w święta to problem wielu osób. Trudno im odmówić sobie świątecznego jedzenia i odejść od świątecznego stołu. Świąteczne potrawy są wysokokaloryczne, jeśli więc nie skompensujemy nadmiar kalorii treningiem to nadwaga jest nieunikniona. Oto 8 wskazówek, które pomogą Wam uniknąć przyrostu masy ciała podczas świąt:

Bądźcie aktywni z rodziną i przyjaciółmi. …

Obserwujcie swoje porcje. …

Unikajcie węglowodanów. …

Nie podjadajcie. …

Śpijcie  i odpoczywajcie. …

Kontrolujcie swój stres. …

Zachowajcie kontrolę nad makroelementami. …

Nie zapominajcie o odpowiedniej ilości błonnika. …

Łatwo powiedzieć trudno wykonać? W święta przybywa nam kilka kilogramów. Na pocieszenie dodamy, że jest to głównie zgromadzona woda, zwłaszcza jeśli dieta zawiera o wiele więcej węglowodanów niż przewiduje LCHF dieta. Węglowodany wiążą wodę. 3 dni diety bogatej w węglowodany od razu objawia się przyrostem wagi i wystającym brzuchem.

Fizyczna aktywność

Większość Polaków spędza święta przed telewizorem. Taka bezczynność gwarantuje przyrost wagi w święta w bardzo szybkim tępie. Warto więc pomyśleć o dodatkowym ruchu podczas świąt. Wystarczy, że to będzie godzinny spacer w parku lub runda na rowerze. Jeśli mieszkacie w pobliżu lodowiska to wybierzcie się na łyżwy.

Kontrola porcji

Na święta przyrządzamy wiele różnych dań i oczywiście wszystkie musimy spróbować. Jest to po prostu niemożliwe, bo żołądek nie jest przyzwyczajony do takiej ilości jedzenia w tak krótkim czasie. Najlepiej więc jeść małe porcje. Wtedy można spróbować wszystkiego po trochu, a przy tym dobrze się czuć.

Unikajcie węglowodanów

Przyrost wagi w święta zależy od węglowodanów. Węglowodany to problem bezpośrednio prowadzący do tycia. To jest niepodważalny fakt. Nadmiar węglowodanów w połączeniu z tłuszczami i białkami podnosi poziom cukru we krwi i praktycznie zmusza organizm do ich ciągłej utylizacji. Dlatego tłuszcz i białko jedzone w tym samym czasie od razu wędruje do wątroby, a potem są składowane w tkance tłuszczowej. Co się dzieje z nadmiarem węglowodanów? Również są składowane jako tłuszcz w tkance tłuszczowej.

przyrost wagi w święta lchf dieta odchudzaniePrzekąski z głową

Oczywiście siedzenie przed telewizorem jest o wiele przyjemniejsze, jeśli w pobliżu jest wiele smacznych przekąsek. Na ogół jest to porcja pierogów czy kawałek ciasta.

Mnóstwo kalorii i mnóstwo węglowodanów. Są jednak przekąski, które sycą i regulują poziom cukru we krwi jak np. śledzie w oliwie. Są to idealne przekąski lchf diecie. Zaspokajają głód i ochotę na słodkie.

Ale jeśli już tak bardzo chcecie spróbować ciasta mamy…Po prostu zaplanujcie co jeszcze możecie zjeść aby nie przekroczyć dziennej podaży kalorii i co najważniejsze węglowodanów.

Sen i odpoczynek

Wiele z nas cierpi na niedobór snu i zmęczenie. Trudno połączyć pracę i rodzinne obowiązki w ciągu pracowitego roku. Dlatego podczas świąt warto wykorzystać wolny czas na odpoczynek i sen. Sen stabilizuje uczucie głodu, zmniejsza poziom hormonu głodu greliny. Sen i  odpoczynek nawet ten aktywny wpływają kojąco na samopoczucie. Wprowadzają w nasze życie harmonię. Wystarczająca ilość snu poprawia metabolizm. Dlatego śpijmy długo i rezygnujmy ze świątecznego śniadania.

Kontrola nad stresem

Przedświąteczne porządki i  świąteczne przygotowania często wywołują w nas stres. Osoby zestresowane zwykle mają wysoki poziom kortyzolu, hormonu uwalnianego w odpowiedzi na stres. Chronicznie wysoki poziom kortyzolu może powodować zwiększenie masy ciała, ponieważ wiąże się to z większym spożyciem pokarmu.

Dodatkowo stresujący styl życia powoduje, że sięgamy po fast food, który w większości obfituje w węglowodany. Z tych powodów ważne jest, aby ogólnie kontrolować poziom stresu i uchronić się od przejadania.

Kontrola nad makroelementami

Jeśli jesteście już na LCHF diecie to zachowanie diety i wagi podczas świąt nie powinno Wam przyspożyć większych trudności. Oczywiście możecie wypaść z ketozy jeśli przekroczycie dzienną porcję węglowodanów.

Odpowiednia ilość białka i tłuszczu podczas świąt zmniejsza automatycznie spożycie kalorii poprzez zmniejszenie głodu i apetytu.

Białko zwięrzęce jest bardziej bioaktywne niż białko roślinne, przez co korzystne dla kontroli wagi, ponieważ zwiększaja metabolizm i poziom hormonów zmniejszających apetyt. Odpowiednia ilość zwierzęcego białka w połączeniu ze zdrowymi tłuszczami jest bardzo korzystne dla kontroli wagi  jak również podczas odchudzania.

Błonnik w diecie

Błonnik jest kolejnym ważnym składnikiem odżywczym, który przyczynia się do sytości i wzmożonej przemiany materii. Niektóre badania pokazują, że zwiększenie błonnika pokarmowego może zmniejszyć całkowite spożycie kalorii, co może pomóc w zapobieganiu przybieraniu na wadze podczas świąt.

Niestety w wielu popularnych polskich potrawach świątecznych brakuje odpowiedniej ilości błonnika. Dlatego musimy je jeść z umiarem. Warto rano po przebudzeniu wypić szklankę siemienia lnianego napęczniałego w wodzie. Taka kuracja poprawi trawienie podczas świąt. Można ją nawet kontynuować po świętach, jeśli codzienna dieta zawiera zbyt mało błonnika.

Poza wyżej wymienionymi wskazówkami, najlepiej trzymać się diety i ograniczyć ilość cukrów.

 

 

 

Małgorzata Haggu
Małgorzata Haggu
Cześć! Nazywam się Małgorzata Haggu. Jestem molekularnym biologiem oraz trenerem zdrowego żywienia. Od wielu lat promuję zdrowy styl życia na podstawie zdobytej wiedzy oraz własnego doświadczenia. Jestem gorącą zwolenniczką lchf diety, która jest również moim stylem życia prawie od 10 lat. Według mnie zdrowy styl życia to przede wszystkim prawidłowa dietoterapia, która poprawia nie tylko fizyczne zdrowie ale także zdrowie psychiczne. Wierzę, że zmiana nawyków żywieniowych polepsza relację z własnym ciałem, zaprowadza równowagę hormonalną ale też pozostawia miejsce na przyjemności.
Podobne artkuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

dieta lchf pomoc specjalisty

Najnowsze artykuły

Ostatnie komentarze