piątek, 19 kwietnia, 2024
Strona głównaPrzepisyGlutation - klucz do zdrowia

Glutation – klucz do zdrowia

Glutation jest jednym z najbardziej popularnych przedmiotów badań naukowych, zwłaszcza po tym jak dr Luc Antoine Montagnier otrzymał Nagrodę Nobla w 2008 roku m.in. za badania nad glutationem. Czym jest glutation i dlaczego jego znaczenie dla zdrowia jest takie duże? Jakie funkcje pełni w organizmie i na czym polega jego wyjątkowe działanie?

Czym jest glutation?

Glutation  (GSH, y-L-glutamyl-L-cysteinyloglicyna) to tripeptyd. Białko, zbudowane z trzech aminokwasów: kwasu glutaminowego, glicyny i cysteiny. Glutation występuje naturalnie w organizmie i powstaje w obecności odpowiednich prekursorów. W ludzkim organizmie pełni trzy bardzo istotne funkcje.

Po pierwsze jest naturalnym przeciwutleniaczem. Przyczynia się do neutralizacji tak zwanych wolnych rodników i reaktywnych form tlenu. Glutation nie tylko jest silnym przeciwutleniaczem, ale również związkiem wspomagającym inne antyutleniacze jak np. witaminy C i E. Zapobiega nowotworom, starzeniu się komórek i ich apoptozie.

Po drugie glutation wspomaga prawidłowe działanie układu odpornościowego poprzez zwiększenie produkcji leukocytów. Wysoki poziom glutationu gwarantuje sprawne funkcjonowanie układu immunologicznego poprzez skuteczne wykrywanie i niszczenie patogenów, obcych antygenów i komórek nowotworowych. Krąży powiedzenie, że glutation jest swoistą odżywką dla układu immunologicznego. Dzięki sprawnemu układowi immunologicznemu organizm skutecznie zwalcza choroby poprzez proces samoleczenia.

Po trzecie glutation ma działanie detoksykacyjne. Ma to szczególne znaczenie biorąc pod uwagę jak w tej chwili człowiek jest narażony na zanieczyszczenia środowisko naturalnego, spożywanie  konserwowanej żywności czy kontakt z innymi toksynami. Glutation wydala toksyny z organizmu, oczyszcza organizm z metali ciężkich, herbicydów, pestycydów i innych szkodliwych substancji. Mowa tu o cząsteczkach glutationu znajdującego się w wątrobie.

Niskie stężenie glutationu upośledza pracę wątroby, która jest najważniejszym organem biorącym udział w magazynowaniu i wydalaniu  toksyn i złogów. To dzięku właściwemu poziomowi glutationu wątroba funkcjonuje prawidłowo i odtruwa organizm.

Wpływ diety ketogenicznej na glutation

Istotnym czynnikiem wpływającym na stężenie glutationu w komórkach jest prawidłowy sposób żywienia. Najwięcej GHS  zawiera mięso. Mięso jak i przetwory mleczne charakteryzują się również obecnością prekursorów, które regulują przyswajanie glutationu z pożywienia. Do nich należą aminokwasy siarkowe: cysteina i metionina. Glutation to edogenny związek chemiczny. Oznacza to, że jest on produkowany przez organizm i wtedy, kiedy jest potrzebny. Dlatego czysta substancja nie jest przyswajalna, więc nie ma sensu suplementować się czystym glutationem, bo po prostu zostanie on wydalony z organizmu, podobnie jak niezużyte witaminy i minerały. Zwiększenie aminokwasów siarkowych czyli prekursorów w diecie, może zwiększyć poziom glutationu.

Ilość glutationu w organizmie maleje z wiekiem, jednakże właściwie odżywianie może przedłużyć produkcję GHS.

Wpływ na produkcję glutationu ma również flora bakteryjna w jelitach. Mikroorganizmy w jelicie cienkim zużywają glicynę, która jest jednym z trzech aminokwasów potrzebnych do syntezy glutationu. Aktualny poziom glicyny we krwi można potwierdzić odpowiednimi testami. Naukowcy stwierdzili również, że poziom glicyny bywa niższy  również w tkankach wątroby i okrężnicy, co wskazuje na to, że flora bakteryjna jelita cienkiego reguluje metabolizm glutationu również tam, a nie tylko w jelicie cienkim.

Przerost flory bakteryjnej i zachwianie jej równowagi może zatem prowadzić do upośledzenia metabolizmu glutationu i rozwoju chorób o przewlekłym charakterze. Niższy poziom glicyny i innych aminokwasów we krwi jest powiązany z otyłością, cukrzycą typu 2 i bezalkoholowym stłuszczeniem wątroby (NAFLD). Badania potwierdzają, że osoby cierpiące na wyżej wymienione choroby mają znacznie niższy poziom glicyny we krwi niż osoby zdrowe. Odkrycie, że mikroorganizmy w jecie cienkim konsumują glicynę i regulują metabolizm glutationu, może doprowadzić do rozwoju nowych probiotyków, które przywrócą bakteryjną równowagę. Badania te potwierdzają również jak dużą rolę spełniają bakterie w procesach metabolicznych wpływających na otyłość.

Dieta ketogeniczna wspomaga metabolizm glutationu

Glutation jest najsilniejszym antyutleniaczem. Broni organizm przed oksydacyjnym stresem. Wytwarzanie wolnych rodników głównie tlenu i azotu jest ściśle związane z procesami energetycznymi zachodzącymi w mitochondriach. Nadmiar cukru w diecie przyczynia się do deficytu energetycznego ale również nieuchronnie przyczynia się do wytwarzania wolnych rodników. Dzieje się tak ponieważ glukoza aby dostać się do mitochondriów musi przejść przez bardzo skomplikowane przemiany, którym niestety towarzyszą wytwarzanie wolnych rodników tlenu.

W przypadku diety ketogenicznej (DK), więcej tłuszczu w diecie przyczynia się do jego spalania. Choć spalanie tłuszczów jest powolne i wymaga dużo energii to jednak jest o wiele mniej skomplikowane, ponieważ kwasy tłuszczowe są przekształcane w mitochondriach bezpośrednio. Nie ma tu miejsca na wstępne obróbki tłuszczów stąd ryzyko powstania wolnych rodników tlenu jest małe. Potwierdza to teoria mitochondrialna, która przekonuje, że mitochondria są specjalnie przystosowane do spalania tłuszczów bez wytwarzania wolnych rodników.

Tłuszcze w diecie zatem chronią glutation zawarty w mitochondriach, a dieta ketogeniczna bogata w mięso dostarcza wystarczającą ilość aminokwasów służących do produkcji glutationu.

Źródło:

1. https://www.embopress.org/doi/10.15252/msb.20156487 – The gut microbiota modulates host amino acid and glutathione metabolism in mice

2. https://www.cell.com/neuron/pdf/S0896-6273(19)30374-5.pdf – Glutathione S-Transferase Regulates Mitochondrial Populations in Axons through Increased Glutathione Oxidation.

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5549431/ – Efficacy of glutathione for the treatment of nonalcoholic fatty liver disease: an open-label, single-arm, multicenter, pilot study.

4. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1471-4159.2008.05460.x –    The ketogenic diet increases mitochondrial glutathione levels.

5. https://www.karger.com/Article/Abstract/494295 – Effects of Weight Loss on Glutathione Peroxidase 3 Serum Concentrations and Adipose Tissue Expression in Human Obesity.

6. Zdjęcie – Verywell / Alexandra Gordon.

Małgorzata Haggu
Małgorzata Haggu
Cześć! Nazywam się Małgorzata Haggu. Jestem molekularnym biologiem oraz trenerem zdrowego żywienia. Od wielu lat promuję zdrowy styl życia na podstawie zdobytej wiedzy oraz własnego doświadczenia. Jestem gorącą zwolenniczką lchf diety, która jest również moim stylem życia prawie od 10 lat. Według mnie zdrowy styl życia to przede wszystkim prawidłowa dietoterapia, która poprawia nie tylko fizyczne zdrowie ale także zdrowie psychiczne. Wierzę, że zmiana nawyków żywieniowych polepsza relację z własnym ciałem, zaprowadza równowagę hormonalną ale też pozostawia miejsce na przyjemności.
Podobne artkuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

dieta lchf pomoc specjalisty

Najnowsze artykuły

Ostatnie komentarze